Na co dzień nie zastanawiamy się nad tym co zrobić, jeśli w naszym mieszkaniu pęknie rura lub źle działa domofon. Jednak czasami zdarzają się awarie nie tylko w domu, ale także na osiedlu. Zwykle takie przypadki wymagają natychmiastowej interwencji fachowca lub pogotowia technicznego. Komu zgłaszać usterki i awarie osiedlowe? Gdzie szukać pomocy w weekend i święta albo późno w nocy?
Najpierw należy ustalić kto powinien wykonać naprawę
Poza tym gdzie doszło do awarii oraz jaki specjalista jest nam potrzebny bardzo ważne jest sprawdzenie lub posiadanie wiedzy do kogo należy urządzenie czy część instalacji, która sprawia problem. Zwykle granicę odpowiedzialności zarządcy nieruchomości lub właściciela bloku czy kamienicy wyznaczają drzwi mieszkania bądź lokalu. Przyjmuje się, że sami odpowiadamy za instalacje i urządzenia znajdujące się na terenie naszego mieszkania, a to co poza nim pozostaje w gestii zarządcy budynku, osiedla czy właściciela nieruchomości.
Trochę inaczej sytuacja wygląda na przykład w przypadku latarni i lamp oświetlających osiedlowe uliczki. Jeśli chcemy zainterweniować w sprawie niedziałającej lub działającej wadliwie lampy musimy zorientować się, kto odpowiada za konkretny punkt świetlny. Zastanawiając się komu zgłaszać usterki i awarie osiedlowych lamp musimy wziąć pod uwagę to, gdzie stoi dana latarnia. Jeśli teren osiedla nie jest ogrodzony i osiedle nie jest terenem zamkniętym to latarnie i oświetlenie należą zwykle do miasta lub gminy. W takim przypadku usterkę zgłaszamy firmie zajmującej się konserwacją oświetlenia na zlecenie miasta lub gminy. Natomiast jeśli mieszkamy na zamkniętym osiedlu to takie awarie zgłaszamy zarządcy osiedla.
Obowiązki zarządcy nieruchomości
W takich sytuacjach jeśli usterki dotyczą części wspólnej budynku powinniśmy powiadomić zarządcę nieruchomości lub administrację. Najczęściej możemy to zrobić na kilka sposobów. Możemy osobiście udać się do biura zarządcy i przedstawić sprawę, ale możemy również zadzwonić lub wysłać wiadomość pocztą elektroniczną. Co zrobić jeśli jest to usterka, która powinna być naprawiona szybko lub zagraża bezpieczeństwu mieszkańców, a zauważyliśmy ją poza godzinami pracy biura? Sprawdźmy w książeczce opłat lub na stronie internetowej zarządcy czy nie ma tam całodobowego numeru alarmowego. Coraz częściej profesjonalni zarządcy nieruchomości w swojej ofercie posiadają między innymi usługę całodobowej pomocy technicznej. W sytuacji awarii bądź usterki możemy zadzwonić pod odpowiedni numer telefonu i skonsultować się ze specjalistą, który w razie potrzeby może przyjechać na miejsce. Firma Nawigator Nieruchomości również świadczy takie usługi. Wezwany na miejsce awarii serwisant sprawdza czy umowa zawarta z zarządcą obejmuje daną naprawę i usuwa usterkę lub zabezpiecza ją do czasu podjęcia działania przez odpowiednie służby techniczne.
Komu zgłosić usterkę?
Jeśli na naszej klatce schodowej czujemy ulatniający się gaz powinniśmy niezwłocznie zawiadomić pogotowie gazowe. Należy również pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w takiej sytuacji czyli na przykład otworzyć okna na klatce schodowej lub w mieszkaniu, jeśli gaz ulatnia się w naszym lokalu. Pogotowie gazowe jest jedną z tych służb, które pełnią całodobowy dyżur i jest władne odłączyć gaz w razie zagrożenia w całej dzielnicy lub na osiedlu.
Pogotowie energetyczne usuwa wszelkie awarie sieci energetycznej na całym osiedlu łącznie z kablami niskiego i średniego napięcia oraz stacjami transformatorowymi. Za granicę stron w tym przypadku zwykle uznaje się zabezpieczenia przedlicznikowe danego lokalu. Służba ta jest w stanie także wyłączyć w razie potrzeby napięcie w całej sieci na osiedlu lub dzielnicy.
Pogotowie wodociągowe likwiduje wszelkie awarie na sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej w danej dzielnicy lub osiedlu oraz zabezpiecza dostawę wody pitnej mieszkańcom w razie awarii po zamknięciu głównych zaworów rurociągów dostarczających wodę do gospodarstw domowych.
Wszystkie służby specjalistyczne wymienione powyżej działają jako pogotowia i muszą usunąć awarię jak najszybciej lub wykonać zasilanie awaryjne, celem którego jest jak najmniejsza uciążliwość dla odbiorców. Dodatkowo jeśli brak dostaw energii, gazu czy wody przekracza czas zdefiniowany w umowie z danym dostawcą przysługuje nam rabat w opłatach stałych za dany miesiąc. Numery telefonów alarmowych, pod którymi można zgłaszać awarie znajdziemy zwykle na fakturach otrzymywanych od dostawców usług, w prasie codziennej, a najszybciej w Internecie. Jeśli nie mamy pewności, komu powinniśmy zgłosić daną usterkę, albo do kogo dzwonić w razie awarii zawsze możemy się skonsultować z serwisantem, jeśli zarządca naszego budynku oferuje taką usługę.
Najważniejsza jest wiedza
Z powyższych przykładów wyłania się prosty wniosek. Przede wszystkim warto być na bieżąco zorientowanym, kto odpowiada za poszczególne instalacje i urządzenia na naszym osiedlu. Takie informacje możemy znaleźć na przykład w gablotach zwykle znajdujących się na parterze każdej klatki schodowej, w książeczce opłat czynszowych oraz na stronach internetowych wspólnoty, administracji lub zarządcy osiedla. Pamiętajmy również, że odpowiedzialni administratorzy zapewniają całodobowe dyżury specjalistów bądź ekip, które gotowe są ruszyć z pomocą w razie osiedlowej awarii bądź usterki. Z taką wiedzą żadne awarie nie będą nam straszne.